Sursa: Jurnalul.ro
Autor: Diana Scarlat
România ocupă locul III în Uniunea Europeană în topul crescătorilor de ovine și caprine și se plasează pe primul loc în lume la exportul acestor animale vii, cu o valoare de aproximativ 180 de milioane de euro anual. S-a vehiculat, în mass-media, ideea că sunt exportate animale vii pentru că nu există suficiente abatoare, însă, deși este o reală problemă numărul limitat de abatoare, nu are nicio legătură cu exportul oilor. Acesta ține de un privilegiu pe care țara noastră și l-a câștigat pe piețele internaționale, prin contractele foarte bune cu țările arabe. Tocmai de aceea, reala problemă pe care o avem acum, ca țară, ar fi pierderea acestor contracte, din cauze independente de voința noastră. O altă problemă este că putem număra pe degetele de la o mână politicienii care înțeleg ce ar însemna pentru România interzicerea exportului de animale vii.
În țara noastră se cresc peste 12 milioane de oi și capre, din care peste 30% merg la export, cele mai multe ca animale vii – dar nu pentru că n-am fi în stare să le trimitem tăiate, ci pentru că țările arabe nu le-ar primi altfel decât vii. Scoaterea României de pe această piață ar însemna doar înlocuirea producătorilor români cu alți crescători de ovine care le-ar putea livra animale vii, pentru că tradiția alimentară a țărilor arabe respectă cu strictețe foarte multe reguli de creștere a animalelor și de sacrificare ritualică a lor. Aceeași problemă este și cu exporturile către Israel, fiind legată tot de tradiția milenară. Astfel, falsul subiect vehiculat în ultima perioadă, al „nevoii de a sacrifica animalele pentru export” – pe care nu sunt în stare să-l înțeleagă nici politicienii – ar însemna un dezastru pentru întreaga țară, nu doar pentru fermieri. Carmen Avram este unul dintre puținii europarlamentari care se zbat la Bruxelles să mențină posibilitatea de a exporta animale vii. Până acum a reușit să oprească o decizie a Comisiei Europene de interzicere a acestui tip de export.
Competitorii au de câștigat
Competiția pe piețele internaționale este acerbă, dintotdeauna, astfel încât este extrem de facil pentru un mare competitor să elimine România ca exportator de ovine către piața arabă și Israel, pentru a-i lua locul. În actualul context al luptei pentru ecologie și protecția animalelor, simplul fapt că au existat accidente care au afectat animalele transportate pe cale maritimă, în ultimii cinci ani, este suficient pentru a convinge europarlamentarii să impună o astfel de interdicție. În plus, se invocă problemele legislative nerezolvate, la nivel european, de peste 16 ani, care implicau aplicarea de către statele membre a Regulamentului CE nr. 1/2005. Acest regulament definește responsabilitățile tuturor actorilor implicați în lanțul de transport al animalelor vii. Pentru că au fost ignorate unele prevederi, soluția găsită de unii dintre politicienii cu influență la nivelul Comisiei Europene a fost impunerea unei interdicții totale a exportului de animale vii și trecerea la comerțul cu carne și cu carcase obținute local, în abatoare fixe sau mobile – mutând atenția către problema abatoarelor, deși nici țările arabe, nici Israel n-ar cumpăra carne în loc de animale vii.
Comisia care stabilește viitorul exporturilor
La jumătatea lunii iunie 2021, Comisia de anchetă privind bunăstarea animalelor vii în timpul transportului (ANIT) și-a prezentat proiectul de raport și proiectul de recomandări, care ar putea sta la baza schimbării legislației privind transportul de animale vii. Europarlamentara Carmen Avram – coordonator S&D al Grupului de lucru ANIT – a transmis o informare oficială către comisie, arătând că subiectul este extrem de important pentru România, care se plasează pe primul loc în lume la exportul de ovine și caprine, cu o valoare de aproximativ 180 de milioane de euro anual. Eurodeputata a cerut, în mod imperativ, ca sectorul să fie lăsat să își continue activitatea, deoarece un act comercial, pe o piață liberă ca a Uniunii Europene, nu poate fi interzis. „Îl numim generic sector, dar nu trebuie nicio clipă uitat faptul că el este format din mii și mii de oameni, europeni cu aceleași drepturi ca și noi, cei de aici. Europeni cărora trebuie să li se permită să muncească în continuare. Prin urmare, e însăși datoria noastră, aici, în Parlamentul European, de a crea premisele bunăstării pentru ambele categorii, fără a nedreptăți vreuna dintre ele”, a declarat Carmen Avram.
Comisia ANIT, înființată în iunie 2020, a avut pe agendă numeroase audieri și ateliere de lucru cu zeci de experți din domenii și cu opinii diferite, urmând să își prezinte raportul final și recomandările aferente la sfârșitul acestui an.
În 2022, Autoritatea Europeană pentru Siguranță Alimentară (EFSA) va emite o nouă opinie științifică ce va sta la baza revizuirii de către Comisia Europeană a Regulamentului privind bunăstarea animalelor în timpul transportului, se arată în comunicat.
Photo by Tanner Yould on Unsplash