Conținutul se încarcă...
ActivitateaInterpelări parlamentare

Giganții din online vor trebui să fie mult mai transparenți cu modul în care folosesc datele personale ale utilizatorilor 

Împărtășesc îngrijorarea exprimată ieri, de Viceguvernatorul BNR, Leonardo Badea, legată de felul în care giganții Google, Amazon, Apple şi Facebook gestionează enorma lor arhiva de date colectate de la utilizatori. Noi ne bucurăm că avem acces gratuit la aceste platforme, dar, de fapt, plătim cu informații personale, care sunt stocate şi folosite apoi pentru manipulare, în diverse moduri. Ca raportor din umbră în dosarul Competiție, m-am adresat Comisiei Europene pe această temă. Comisarul Thierry Breton mi-a răspuns: un nou regulament european va intra în vigoare pe 12 iulie 2020, obligând giganții din online să fie mult mai transparenți cu modul în care se folosesc de “aurul” secolului 21- datele personale ale utilizatorilor. DAR! Modul în care normele UE sunt respectate trebuie verificat constant de autoritățile noastre.

Răspuns dat de dl Breton
în numele Comisiei Europene
Referința întrebării: E-004095/2019

Comisia împărtășește opinia distinsei doamne deputat în ceea ce privește importanța datelor pentru economia UE și riscurile societale conexe. Comisia a înființat Observatorul privind economia platformelor online(1) pentru a monitoriza și oferi consultanță cu privire la evoluția economiei platformelor online, inclusiv practicile legate de date și publicitatea online. Regulamentul (UE) 2019/1150(2) privind relațiile dintre platformele online și întreprinderi, care se va aplica începând cu 12 iulie 2020, va contribui la colectarea de informații suplimentare privind practicile în materie de schimb de date. Printre altele, acest regulament le impune platformelor online obligații de transparență cu privire la modul în care utilizează și partajează datele cu întreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online și cu părțile terțe.

Legislația UE privind protecția datelor cu caracter personal, în special Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD)(3) și Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice(4), se aplică în cazul platformelor online active în Europa. Conformitatea cu legislația respectivă ar trebui să fie asigurată, de asemenea, în cazul în care aceste platforme acționează ca furnizori de identitate, ceea ce înseamnă că utilizatorii își pot utiliza contul de rețea socială pentru a se autentifica pe un alt site. Mai precis, articolul 5 alineatul (3) din Directiva asupra confidențialității și comunicațiilor electronice prevede că pentru stocarea de informații sau obținerea accesului la informații stocate în echipamentul terminal(5) este necesar consimțământul utilizatorului(6).

Monitorizarea respectării de către platformele online a legislației UE privind protecția datelor și punerea în aplicare a acestor norme țin, în principal, de competența autorităților naționale, iar câteva dintre acestea au luat deja măsuri în ceea ce privește Google(7). În plus, unele autorități consideră că anumite servicii de analiză web pot fi utilizate numai cu consimțământul utilizatorilor(8).

În ceea ce privește chestiunile legate de concurență, Comisia a trimis recent cereri de informații către Google și alți actori de pe piață în cadrul unei anchete preliminare în curs cu privire la colectarea și utilizarea datelor de către Google.

_____________

28 noiembrie 2019
E-004095/2019
Întrebarea cu solicitare de răspuns scris
adresată Comisiei
Articolul 138 din Regulamentul de procedură
Carmen Avram

Subiect: Cum colectează și monetizează date giganții tehnologiei? Confidențialitatea și implicațiile asupra concurenței

Știm cu toții că datele personale(1) sunt aur în zilele noastre. Numeroase scandaluri(2) legate de utilizarea și abuzarea datelor au dezvăluit doar vârful icebergului.

Ești urmărit peste tot unde ajungi online(3). De exemplu, atunci când cineva efectuează o verificare a vieții private online, Google împarte ratingul lor de credit unor terți(4).

„Noi toți avem câte o poveste despre o reclamă alarmant de concretă care se ivește pe Facebook sau o promoție Amazon direct orientată care ne urmărește pe internet. Dar, pe măsură ce dispozitivele de conectare la internet devin mai răspândite în viața de zi cu zi (televizoare inteligente, boxe inteligente), iar dependența noastră de telefoane inteligente crește, creăm mult mai multe date decât suntem obișnuiți”(5).

Nu există servicii gratuite: produsul suntem noi. Piața unică a UE, care cuprinde 500 de milioane de consumatori, este o mană cerească pentru întreprinderile digitale.

Colectarea de date de către Google a determinat mulți observatori să examineze modul în care colectează și monetizează datele giganții și platformele tehnologice.

1 Analizează Comisia modul în care giganții tehnologici colectează și prelucrează datele noastre pentru a direcționa mai bine anunțurile publicitare și pentru a-și îmbunătăți serviciile de căutare?

2 Poate confirma dacă utilizatorii serviciilor Google, cum ar fi analiza web și conectarea online, sunt obligați să își partajeze datele cu Google, modul în care se realizează acest lucru și cine poate utiliza datele?

Foto: Lilly Rum/Unsplash