Efectele acordului comercial UE-Mercosur asupra agriculturii – în special păsări de curte, zahăr, etanol și carne de vită
Întrebarea cu solicitare de răspuns scris E-002423/2019 adresată Comisiei
Articolul 138 din Regulamentul de procedură
Carmen Avram (S&D)
Subiect: Efectele acordului comercial UE-Mercosur asupra agriculturii – în special păsări de curte, zahăr, etanol și carne de vită
Acordul comercial UE-Mercosur a fost semnat și reprezintă unul dintre cele mai ample acorduri comerciale încheiate vreodată de către UE[9].
În ciuda a două decenii de negocieri, există în continuare o gamă largă de temeri și preocupări[10] [11] în mai multe state membre, inclusiv România[12] și Irlanda[13], cu privire la impactul negativ pe care acest lucru l-ar putea avea asupra agriculturii[14].
Producătorii din sectoarele zahărului, etanolului, cărnii de vită și cărnii de pasăre au exprimat preocupări cu privire la acesta. Să luăm exemplul păsărilor de curte, unul dintre cele mai importante exporturi ale României[15]. În curând, noile contingente de import de 180 000 de tone din țările Mercosur vor fi adăugate la contingentul de import existent de 50 000 de tone din Ucraina. Prin urmare, fermierii români se tem că volumul importurilor va fi prea masiv pentru a putea concura cu acestea[16]. Avem motive legitime să semnalăm acest aspect Comisiei și să ne așteptăm la o evaluare detaliată a impactului pentru a confirma sau a atenua aceste preocupări.
1. poate Comisia să clarifice de unde provine bugetul de siguranță de un miliard de euro destinat agriculturii?
2. cum poate justifica Comisia agricultorilor din UE faptul că intenționează să importe și mai multe produse agricole din Brazilia, când, în urmă cu doar câteva luni, această țară a autorizat peste 150 de noi pesticide, dintre care multe au fost interzise utilizării de către producătorii din UE?
3. va supraveghea și produce Comisia un raport public privind evaluarea impactului acordului comercial UE-Mercosur asupra agriculturii UE?
_________
RO
E-002423/2019 Răspuns oferit de dna Malmström în numele Comisiei Europene (27.9.2019)
În ceea ce privește pachetul de măsuri de sprijin financiar anunțat, acțiunile specifice ar urma să fie formulate în jurul măsurilor posibile în cadrul organizării comune a piețelor și să se bazeze pe experiența dobândită prin măsurile excepționale adoptate în ultimii ani în momentul apariției crizelor de piață. Ori de câte ori vor apărea perturbări ale pieței care pot fi generate de Acordul Mercosur, vor fi precizate detaliile cu privire la măsurile concrete și finanțarea acestora.
În relațiile cu Ucraina, UE are un excedent de lungă durată în comerțul cu păsări de curte, iar exporturile de păsări de curte dinspre UE către această țară au crescut de peste două ori de la aplicarea provizorie a zonei de liber schimb aprofundată și cuprinzătoare. Contingentul care va fi deschis pentru importurile de păsări de curte din țările Mercosur este echivalent cu cel mult 1,2 % din consumul UE. În plus, UE importă deja păsări de curte din Brazilia. Prin urmare, primul efect al noului contingent va fi de a scuti importurile existente de taxe, mai degrabă decât de a crea noi fluxuri comerciale. Toate produsele care fac obiectul cerințelor Uniunii Europene în domeniul sanitar și fitosanitar (SPS) trebuie să respecte standardele SPS ale UE la intrarea pe piața europeană. Acest lucru este valabil pentru importurile actuale și viitoare. Nici acest acord, nici un alt acord de liber schimb nu poate fi utilizat pentru a submina standardele SPS ale UE. Standardele SPS nu sunt negociabile.
O evaluare a impactului asupra dezvoltării durabile (SIA), care va acoperi efectele acordului asupra mai multor sectoare agricole, este în curs de pregătire și va fi publicată în toamna anului 2019.
_________
Foto: Nicolas Prieto (Unsplash)